Aankomend talent binden en behouden: tips voor werkgevers
U wilt als ondernemer graag werknemers van de nieuwe generaties aantrekken. Daarvoor is het handig om te weten wat de wensen zijn van de nieuwe generaties (Millennials en Generatie Z). Vooral voor Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, is de arbeidsmarkt rijk aan kansen, maar soms ook erg intimiderend. U heeft daarom een andere aanpak nodig om aankomende werknemers aan te trekken en te behouden.
De prioriteiten van de nieuwe generaties
Om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor de nieuwe generaties is het belangrijk om te weten wat ze willen. Hieronder staan de prioriteiten van de Millenials en Generatie Z bij het zoeken van een baan.
- Geld
- Zekerheid
- Vakantie/ vrije tijd
- Fijne collega’s
- Flexibel werken
Financiële zekerheid
Anders dan vaak wordt gedacht, zijn Millennials en Generatie Z geen jobhoppers. De nieuwe generaties zijn opgegroeid met het internet en zijn gewend om snel te schakelen. Vandaar dat ze flexibiliteit en afwisseling fijn vinden. Geld en zekerheid zijn aan de andere kant belangrijker voor deze generaties.
Millennials en Generatie Z zijn aanzienlijk armer dan de voorgaande generaties. De kosten van het levensonderhoud zijn hoger geworden in vergelijking tot de lonen. Daarbij hebben deze generaties vaak een studieschuld. Het wordt daarom belangrijker hoeveel ze verdienen. Zekerheid speelt hierin ook een rol; daarom zullen zij niet zo snel overstappen naar een ander bedrijf.
De generatie Millenials zijn groot geworden tijdens de crisis van 2007 tot 2009 en voor hen is het niet vanzelfsprekend dat het alleen maar beter gaat. Daar komen de klimaatcrisis en de coronacrisis bij. Naar een ander bedrijf overstappen, betekent het risico om tijdens de proeftijd ontslagen te worden. Millenials en Generatie Z willen het liefst carrière maken binnen één onderneming. De uitdaging zit dus in het vinden van de meest effectieve manieren om talent verder te helpen in hun ontwikkeling en te behouden voor uw onderneming.
Mogelijkheden binnen uw onderneming
U helpt om uw werknemers aan te trekken en vast te houden, door bij het sollicitatiegesprek duidelijk te maken wat de verdere mogelijkheden zijn binnen uw onderneming. Leg ook uit hoe uw werknemers voor hogere functies in aanmerking kunnen komen (bijvoorbeeld door het volgen van een cursus). Secundaire arbeidsvoorwaarden worden steeds belangrijker.
Het is lastig als u niet in staat bent om hoge loonkosten te betalen. Gelukkig is er een oplossing: financiële werknemersparticipatie. Geef uw werknemers certificaten, aandelen of opties in uw onderneming. Als uw onderneming groeit, groeit de waarde van de certificaten, aandelen of opties mee. Dat is een stimulans voor uw werknemers om meer en beter te presteren.
Wilt u deel uitmaken van de toekomst, en toekomstige werknemers binden bij uw bedrijf en talenten behouden? Dan biedt werknemersparticipatie de uitkomst. Wilt u meer weten over financiële werknemersparticipatie of hoe dit te implementeren en te administeren? Neem dan contact op met ons voor een vrijblijvend gesprek en demo van PeopleStock, onze gebruiksvriendelijke webapplicatie voor het beheer van werknemersparticipaties. Bel +31 (0)26 4451302 of mail naar info@emanon.nl.